Een introductie tot Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege is een tactische shooter waarbij twee teams van vijf gespecialiseerde operators het tegen elkaar opnemen. Het aanvallende team heeft als doel om één van de twee bomb sites te activeren of het vijandige team uit te schakelen, terwijl de verdedigers de aanvallers moeten uitschakelen of de ronde moeten overleven.

Dat klinkt best te begrijpen, maar zet een stream aan en wat je ziet is een relatief lange (de rondes zijn kort) opbouw met een paar flitsen actie waarna er een winnaar gekroond wordt. Daarom zetten wij even op een rijtje wat de basics zijn van Tom Clancy's Rainbow Six: Siege.

"Preperation Phase"

Rainbow Six: Siege is een tactische shooter waarbij je één leven hebt, wordt je neergeschoten dan heb je nog even voordat je doodbloedt en in die periode kunnen teamgenoten je overeind helpen. Het is dus zaak om voorzichtig te zijn en te achterhalen waar de vijand zich bevindt. Elke ronde begint met een 'preparation phase', die is anders voor het aanvallende en het verdedigende team.

Aanvallers

De vijf offensieve operators hebben de tijd om met een rijdende drone op zoek te gaan naar de 'bomb sites', die kunnen zich op een aantal vaste locaties per map bevinden. Tijdens de drone phase kunnen de aanvallers ook de tegenstanders 'marken', dan wordt de identiteit van de operator bekend en zien alle teamgenoten waar de speler werd gespot. Worden de bomb sites niet gevonden? Dan begint de 'action phase' zonder dat de aanvallers weten waar ze heen moeten, meestal wordt er dan nog even doorgezocht want drones kunnen geheractiveerd worden om verder te zoeken.

Verdedigers

De vijf defensieve operators hebben de tijd om zichzelf voor te bereiden op de aanval. Dat houdt in dat elke operator twee muren kan verstevigen, dat beschermt die muren voor 'wall breaches' in de 'action phase'. Een wall breach is een manier voor de aanvallers om met een explosief door een zwakke muur heen te breken en de verdedigers te verrassen.

Bovendien hebben defensieve operators vaak een gadget die ze kunnen plaatsen in de preparation phase die kan helpen in één van de 'phases'. Bijvoorbeeld, operator Mute kan een 'jammer' neerzetten die drones in een zone uitschakelt of Kapkan kan een booby trap neerzetten bij deuren en ramen die afgaat wanneer een aanvaller naar binnen komt.

Verdedigers kunnen meestal ook prikkeldraad plaatsen bij deuren, ramen of de trap om aanvallers te vertragen, een 'deployable shield' neerzetten om zich achter te verschuilen of een 'bulletproof camera' te bevestigen waarmee mogelijke aanvalspunten in de gaten gehouden kunnen worden. Het gaat om de positie van de tegenstanders, verdedigers hebben namelijk een aantal camera's hangen in en rond het gebouw waar zij in zitten om te achterhalen waar de aanvallers hun 'entry' willen maken.

"Action Phase"

Na de 'preparation phase' komt logischerwijze de 'action phase', dan beginnen de aanvallende operators buiten het gebouw waar de verdedigers zich schuilhouden. Wat je moet weten als aanvaller is waar de camera's van de verdedigers hangen, dat zijn namelijk vaste posities en die camera's kan je neerschieten om je positie niet te verraden.

Als de 'bomb sites' bekend zijn maak je best een aanvalsplan met je teamgenoten op basis van je speciale kracht, elke aanvaller heeft net als de verdedigers een unieke 'ability'. Meestal heb je een operator die door een versterkte muur toch een entry kan maken zoals Thermite of Hibana, Sledge is ook een goede operator om entries te maken, vooral zijn 'vertical play' kan dodelijk zijn. Andere operatoren hebben handige krachten om te verdedigers te verrassen of de locatie te bepalen.

Als je dan naar binnen gaat met je team heeft één iemand de 'defuser' bij zich, die moet bij één van de twee bommen geplaatst worden waarna een timer van 45 seconden gaat lopen. De verdedigers moeten de 'defuser' uitschakelen voordat die afloopt om te winnen, de aanvallers kunnen het verdedigende team volledig uitschakelen of de defuser verdedigen om te winnen.

In de 'action phase' zijn de verdedigers meestal in twee types opgedeeld, bepaald door hun kit. Er zijn 'roamers' en 'anchors', die laatsten houden bepaalde hoeken in de gaten en kijken via de camera's waar de aanvallers zijn, zij zullen niet al te veel bewegen en de aanvallers opwachten.

De 'roamers' daarentegen lopen rond in het gebouw om de aanvallers te verrassen met een flankerende beweging om de tegenstander uit te schakelen/ te verzwakken voordat het 'objective' bereikt is. Een aantal 'roamers' zijn Caveira, die geluidloos kan rondlopen op de map en Vigil, die niet te zien is op de camera's. 'Anchors' daarentegen zijn onder meer Maestro die met zijn laser camera's zowel vijanden kan spotten maar ook laserstralen kan schieten uit zijn camera. Rook is ook een prima 'anchor' die met een ACOG bepaalde hoeken kan houden en door zijn 'bulletproof vests' langer kan overleven.

Geduld is een schone zaak

Rainbow Six: Siege is een game die je in ronden speelt, ranked games werken met een 'best-of-five' principe terwijl casual een 'best-of-three' hanteert. Bovendien kan je op ranked niet alle maps spelen omdat ze niet allemaal eerlijk gebalanceerd zijn. De basics voor R6 krijg je redelijk snel onder de knie, maar als je echt goed wil worden gaat het vooral om 'map knowledge' en een gevoel hebben voor waar de aanval geplaatst kan worden om hem zo te kunnen verdedigen, of juist verrassend aan te vallen via atypische 'entry points'. Zoals gebruikelijk, oefening baart kunst!

Lexicon

Bomb site: locatie van de bom

To mark: tegenstander identificeren en kort zijn locatie bekendmaken

Wall breach: Een muur opblazen om een entry te maken

Entry: Een ingang voor je team

Ability: Speciale kracht die je beperkt kan gebruiken

Vertical Play: Spelen met de verdiepingen, de vloer kan vernietigd worden waardoor je een opening creëert.

Defuser: Ontsteker om de bom onschadelijk te maken

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke465 artikelen

    League of Legendsfanaat, esportskenner en hard onderweg naar de Gyarados op Pokémon: Go.