Wordt Battle Royale het nieuwe archetype voor esports?

Battle Royale is een redelijk nieuw genre, met Playerunknown's Battlegrounds en H1Z1 noemen we al twee games die binnen de categorie vallen, en dan noemen we Fortnite niet eens.

Het is een jong genre dat zijn roots kent bij verschillende mods van Minecraft wn ARMA 2. H1Z1 bracht trouwens in 2015 al een eerste volledige Battle Royalegame uit onder de naam H1Z1: King of the Kill. Nu lijkt elke ontwikkelaar en zijn buurman een Battle Royale uit te willen brengen, Call of Duty deed het met Blackout en Battlefield komt met Operation Firestorm. Een gelijkaardig verhaal is met de MOBA's gebeurt, daarom dringt de vraag zich op: Wordt Battle Royale de nieuwe esports?

Spannend zeg!

Er is iets opwindends aan gedropt worden middenin een map, zonder equipment en tussen allemaal vijanden. Battle Royale heeft de juiste gelaagdheid die je in een competitieve game zoekt, het zoeken naar wapens en loot terwijl je een oogje op de horizon houdt voor vijanden en alvast nadenkt over je volgende locatie. Spannend! Bovendien is het genre zich uitermate geschikt voor multiplayer door met een squad of in duo's te spelen. Spelen met een 'buddy' is natuurlijk het leukste en daar wordt handig op ingespeeld.

In MOBA's liggen de sterke punten net iets anders, je speelt eigenlijk een hele Role Playing Game uit in een half uurtje. Je krijgt levels, koopt items en probeert buffs veilig te stellen voor je team, het strategische aspect oftewel de macro-play is uitermate belangrijk voor een overwinning. De voldoening die je hebt bij het winnen van een MOBA is groot omdat je met je team in de game hebt besloten om voor een bepaalde strategie te gaan. Dat kun je echter ook omdraaien, MOBA's kunnen extreem frustrerend zijn omdat je zelf soms alles wel goed denkt te doen, maar je team denkt daar anders over of doet iets compleet anders.

Wat een Battle Royalegame daarom goed maakt is dat de duur korter is, de gemiddelde gametijd ligt een stuk lager dan die van een MOBA omdat je dood kan gaan na 10 seconden bij wijze van spreken. Bovendien ben je meestal zelf de 'schuldige' voor een verliespartij, dat neemt een grote frustratie weg die je bij een MOBA soms wel hebt. Ook draait het minder om de overwinning, natuurlijk doe je je best en wil je winnen, maar een paar kills halen kan erg 'satisfying' zijn, zelfs als je daarna verliest.

Maar... esports?

De willekeurige factor die in een Battle Royalegame zit maakt het echter lastig voor esports. Fortnite gaat groots uitpakken met het eerste competitieve seizoen in 2019, maar we moeten nog even afwachten of dat een succes wordt. Natuurlijk is de populariteit een grote factor, maar probeer eens PUBG-esports te kijken, echt overzichtelijk is het niet. Dat kan deels liggen aan de productie, maar het is gewoon lastig om een twintigtal teams te volgen. Vooral omdat de beginfase soms zo chaotisch is dat je geen idee hebt wie nu met wie aan het vechten is.

Dat gezegd zijnde, het genre is populair, maar dat waren de cryptomunten ook vorig jaar. Daarmee bedoelen we dat het nog even wachten is om te zien of dit slechts de waan van de dag is. Het eerste esportsseizoen van Fortnite zal die vragen grotendeels gaan beantwoorden, verder kijken we uit naar Blackout en of Treyarch competitie wil brengen naar de gamemodus.

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke465 artikelen

    League of Legendsfanaat, esportskenner en hard onderweg naar de Gyarados op Pokémon: Go.