Cover-afbeelding

League of Legends: Wat is 'de meta'?

Je hebt het vast wel eens gehoord. 'Waarom kies je die champion? Die past helemaal niet in de meta!' Wat de meta precies is leggen we in dit artikel voor je uit.

League of Legends bestaat uit ontzettend veel verschillende facetten. Minions clearen, vijandige champions verslaan en junglen. De basics van het spel hebben we in twee andere artikelen al besproken en daarom is het nu tijd om het te hebben over een term die je ontzettend vaak hoort: ‘de Meta’. Want wat is de meta nu precies en waarom verandert deze constant. Misschien is het nog wel belangrijker om te weten of de spelers zelf zich iets aan moeten trekken van deze zogenoemde meta. Spelers krijgen al in champion select te horen dat een champion niet goed is, omdat hij op dit moment niet in de meta thuis hoort.

Om te beginnen moeten we weten wat de term ‘meta’ precies inhoudt. Wellicht ken je de term metagaming van spellen die je vroeger hebt gespeeld. Denk aan bijvoorbeeld Dungeons & Dragons. Hier speel je een personage in een wereld, maar ben je tegelijkertijd een speler die dat personage bestuurd. De speler die het personage bestuurt, weet meer dan het personage. Het personage weet dus minder dan de bestuurder. En zo is het precies met League of Legends. De champions die jij bestuurt weten niet wat er buiten het spel om zich allemaal afspeelt. Die weten niet dat er net een nieuwe patch is geweest waarin bepaalde items zijn toegevoegd of waarin die champion sterker of minder sterk is geworden. De meta is dus alles wat invloed heeft op het spel, behalve het spel zelf.

Ik ga het voor jullie nog iets duidelijker proberen te maken. In seizoen vier van League of Legends ging Riot experimenteren met nieuwe jungle items en dit had grote gevolgen voor het spelen in de jungle. In patch 4.20 werden nieuwe jungle items geïntroduceerd. Iets dat de champion Warwick niet doorheeft, maar de speler die Warwick bestuurd wel. Een van die items zorgde ervoor dat een champion voor een bepaalde tijd True Damage deed op vijanden. True Damage houdt in dat schade die wordt toegebracht aan champions, alle armor negeert en dus ontzettend veel schade kan toebrengen. Tegenwoordig hebben we in de jungle nog de Skirmisher’s Sabre die dit effect heeft. Ten tijde van patch 4.20 was de combinatie van dit nieuwe item samen met de ultimate van Warwick zo sterk, dat hij letterlijk vijanden met een druk op de knop kon doden. Iets wat natuurlijk niet de bedoeling is en dit probleem werd een patch later opgelost, maar omdat een champion op dat moment zo sterk is dat iedereen hem kiest, is die champion ‘in de meta’.

Het voorbeeld van hierboven geeft ook meteen aan wat de meta inhoudt voor champions van League of Legends en waarom deze meta steeds verandert. Het is namelijk zo dat Riot met elke patch probeert om niet alleen nieuwe content toe te voegen, maar ook om de game nog meer gebalanceerd te maken. Dit doen ze door hit points te geven aan champions of juist door een paar punten van hun armor af te halen. Hierdoor hoopt Riot met elke patch ervoor te zorgen dat alle champions evenveel wedstrijden zullen winnen. Natuurlijk is dat een perfecte staat van het spel en zal dat eigenlijk nooit gebeuren. Hierdoor zorgt Riot wel dat er verschillende champions om de beurt sterk zijn, zodat we vooral competitief verschillende champions voorbij zien komen.

Want in de League of Legends Championship Series draait het niet alleen om de spelers die ontzettend goed zijn in het spel. Natuurlijk is het enorm belangrijk dat de spelers ver bovengemiddeld goed zijn in het spel, maar een speler kan last hebben van de meta. Dit gebeurt wanneer een speler niet goed is in een bepaalde champion. Neem de top lane. Van nature een lane waar de champions zitten die enorm veel schade kunnen absorberen zonder dood te gaan. Op dit moment zijn onder andere Shen, Galio en Maokai hier enorm goed in. De huidige patch zorgt ervoor dat deze champions net wat sterker zijn dan de anderen. Als een top laner niet goed blijkt te zijn in het spelen van deze drie champions, dan wordt het team gedwongen ze te bannen omdat ze anders worden gebruikt door de tegenstander. Zeker wanneer de top laner van het andere team wel weet hoe hij om moet gaan met deze held, wordt het voor het eigen team enorm lastig om goed te kunnen blijven presteren.

Dit is ook de reden dat professionele wedstrijden vaak niet op de patch worden gespeeld die op dat moment live is. Teams hebben namelijk behoorlijk veel tijd nodig om hun strategie aan te kunnen passen aan de huidige meta. Er is tegen het einde van het seizoen ook altijd een extra patch die de bijnaam ‘Worlds patch’ heeft. De aanpassingen die in deze patch worden gedaan, zullen geldig blijven tot en met het wereldkampioenschap League of Legends. Uiteraard kan het zo zijn dat Riot besluit een snelle aanpassing te doen als ze er achter komen dat een bepaalde champion een bug veroorzaakt.

Is het dan erg om champions te kiezen die volgens je teamgenoten niet in de meta zijn? Natuurlijk niet. Het is geen ramp als jij graag een bepaalde champion speelt in een lane waar die normaal niet thuis hoort. Als jij graag met Teemo speelt, dan kun je er voor kiezen om die in de jungle te spelen. Het grote nadeel hiervan is dat de jungle van nature lastiger is om in te spelen. Teemo heeft bijvoorbeeld geen snelle jungle clear en hierdoor wordt hij niet zo sterk als dat hij in de top lane zou kunnen worden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Thresh in de top lane. Natuurlijk kan het werken en is het grappig om je tegenstander verbaasd te zien reageren wanneer jij dit doet, maar hou er rekening mee dat er champions zijn die veel meer power hebben in die lane. Probeer dit soort dingen alleen niet in Ranked. Niet alleen zullen je teamgenoten er niet blij mee zijn, er zijn gewoon champions die vele malen sterker zijn op dit moment.

Het is dus niet erg als jij je niet aan ‘de meta’ wilt houden. Het is en blijft een spelletje en die zijn er om plezier te hebben. Dus probeer een keer die Teemo jungle of Thresh top lane. Houd er wel rekening mee dat door de patches en de aanpassingen die Riot maakt, er een paar keer per maand iets verandert in de meta. Bepaalde champions zijn sterker dan andere en dat zal altijd zo blijven. Om te zien welke champions goed zijn in welke rollen, raad ik je aan om veel competitieve wedstrijden van League of Legends te kijken. De teams denken er ontzettend goed over na en hebben zelfs analisten die de profs bijstaan. Kijk welke lane jij fijn vindt om te spelen en probeer de champions die de profs spelen zelfs een uit. En de meta, die is vooral interessant om in de gaten te houden als je veel ranked speelt.

  • Sven Rietkerk

    Sven Rietkerk400 artikelen

    Ademt games en heeft een obsessieve interesse in League of Legends. Speelt daarnaast dagelijks Hearthstone.