Het mysterie rond de free to p(l)ay-games

De gamemarkt is onderhevig aan grote veranderingen, waar vroeger de populairste games triple a-titels waren van grote studio’s zijn het nu juist free to play-games die ‘hot’ zijn. Hoe kan een bedrijf echter verdienen aan een spel dat mensen gratis spelen?

Het lijkt erg op de journalistieke sector die lang kon leven van de abonnees maar de afgelopen jaren koortsig op zoek is naar een nieuw verdienmodel. Net als bij online nieuws proberen games via microtransacties een gezond businessmodel op poten te krijgen. Maar net als bij online nieuws zit de community/doelgroep niet op eenzelfde lijn.

Microtransacties

In de game-industrie zijn de regulatoren voorzichtig met de microtransacties, het kwam in de Benelux al zo ver dat kansspelautoriteiten oordeelden dat de ‘loot boxes’ wettelijk verboden zijn. De redenering? Men moet weten wat men koopt, met andere woorden er mag geen willekeurige factor meespelen in het product waar je voor betaald via een microtransactie.

In de journalistiek is lang gepoogd, het wordt zelfs nog gedaan, om content achter een betaalmuur te zetten. De gebruiker wordt geteased met een alinea of anderhalf om vervolgens uitgenodigd te worden om verder te lezen tegen betaling. Werkt dat? Nee. Free to play-Videogames worden echter niet beboet voor content tegen betaling. Denk bijvoorbeeld aan League of Legends waar je personages en skins, of andere cosmetische upgrades, kan kopen via microtransacties. Zulke modellen nodigen de spelers uit om meer te spelen omdat je letterlijk content vrij koopt.

Pay to win?

De pertinente vraag is dan ook: Wanneer is een game Free to Play? Met microtransacties kan je argumenteren dat een game niet gratis te spelen is. Je kan echter ook hard maken dat je niet móet betalen om te kunnen spelen en dat je alles in-game vrij kan spelen met punten die je langzaam opbouwt naarmate je meer speelt. Beide visies kloppen op hun eigen manier, maar de constante factor is dat de speler blijft spelen. Zij het met nieuwe, gekochte, content of om daar voor te grinden. De ontwikkelaar creëert een behoefte zonder dat de spelers dat doorhebben.

Free to play betekent dat je de game gratis kan downloaden en een (basis)versie mag spelen, het betekent niet dat je geen geld in de game kan stoppen.

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke465 artikelen

    League of Legendsfanaat, esportskenner en hard onderweg naar de Gyarados op Pokémon: Go.