Het IOC in gesprek met esportsbedrijven

In Lausanne, Zwitserland wordt in juli een conferentie gehouden van het Internationaal Olympisch Committee, daar zijn ook verschillende esportsbedrijven bij uitgenodigd.

Het IOC vertelt dat het in gesprek wil gaan met de esportsbedrijven en de game-industrie om vervolgens rond de tafel te gaan zitten met zijn investeerders. De voorzitter van het IOC is de Duitser Thomas Bach, hij erkent dat de sector potentie heeft en alsmaar groeit. Tegelijk laat hij al doorschijnen dat titels als Counter-Strike: Global Offensive, Rainbow Six: Siege en Call of Duty het niet zullen halen op de Olympische Spelen. “We moeten de grens trekken bij e-games die geweld en discriminatie bevatten, die mogen nooit worden erkend door de Olympische beweging. Dat is tegen onze principer”, zegt de Duitser.

Geen plek voor 'killer games'

Games als Starcraft II: Legacy of the Void of League of Legends draaien ook om het doden van je tegenstander maar hebben een lagere Entertainment Software Rating Board-score, wat hen wel speelbaar zou maken op de Spelen. Starcraft werd al gespeeld op het Intel Extreme Masters-evenement dat het IOC steunt, dat werd gehouden in Zuid-Korea in februari. Ook kondigde de Asian Games 2018 al aan een medaille uit te reiken voor de drie beste League of Legends-teams, nog wel als demonstratie, maar het is een grote stap voor de ontwikkeling van esports.

Steeds vaker komt het nieuws naar buiten dat esports en traditionele sport met elkaar verweven worden. Dat is goed nieuws om het stigma dat nog steeds op gamen en gamers heerst te veranderen. De Olympische Spelen zijn bij uitstek een uithangbord om esports serieuzer te nemen in het Westen. Steun van het IOC is voor elke sport een enorme boost voor de populariteit, maar voor esports misschien nog net iets meer.

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke295 artikelen

    Echte esportsfanaat van het eerste uur. Expert in League of Legends en Hearthstone.