Cover-afbeelding

China is koploper in esports op elk gebied

De Chinese overheid steunt de nog jonge markt al lang en raapt daar de vruchten van, grote bedrijven zoals Tencent hebben enorme belangen in de scene.

China is het land dat de grootste omzet draait met betrekking tot esports, afgelopen jaar werd een kleine 38 miljard dollar opgehaald. Dat geld kwam van de 619,5 miljoen gamers die het land telt, dat is meer dan de helft van de bevolking. Hoe komt het dat China zo ver voorloopt op de rest van de wereld en waarom gamen zo veel mensen daar?

Afbeelding voor artikel China is koploper in esports op elk gebied

De gamer of de business?

Het is deels een 'kip of het ei'-verhaal in de zin dat een booming business natuurlijk spelers aantrekt, maar andersom heeft de business-tak ook een basis nodig om te kunnen floreren. Toch staat het buiten kijf dat esports serieus wordt genomen in China, zo heeft de Chinese Internet Association een esports Work Council opgericht. Die instantie richt zich op het promoten, verbeteren en standaardiseren van de scene. Het doel is om de markt stabiel te maken, momenteel schommelt die nog te veel volgens het 'grote publiek'.

Afbeelding voor artikel China is koploper in esports op elk gebied

Een andere factor is dat mobiel gamen enorm is in Azië, veel groter dan in andere werelddelen. Getuige de investering die Tencent Holding deed in verschillende mobiele titels zoals Arena of Valor. Redenen daarvoor zijn dat je geen dure setup nodig hebt om toch te kunnen gamen, bovendien heeft zo goed als iedereen tegenwoordig een smartphone. Ook is het genre spel dat goed scoort in Azië anders dan in het Westen, traditiegetrouw doen shooters het hier een stuk beter dan in het Oosten. Daar scoren tactische en strategische games beter, shooters op je mobiel zijn sowieso minder populair dan andere games.

Afbeelding voor artikel China is koploper in esports op elk gebied

Alles mobiel

De invloed van mobiele games en esports is niet te onderschatten, maar het is de legitimiteit die grote instanties eraan geven die overslaat op de bevolking. Begin dit jaar erkende de Chinese overheid esporter als officiële baan. En dat gebeurde niet alleen met woorden, het ministerie van Human Resources en Social Security hebben vijftien carrièrepaden uitgestippeld die jonge Chinezen kunnen volgen voor een carrière in esports.

Afbeelding voor artikel China is koploper in esports op elk gebied

Ten slotte lijkt het erop dat China alle grote bedrijven betrekt bij de eigen esportscompetities of projecten. Zo is Nike al sponsor van de Chinese League of Legendscompetitie en is Audi hoofdsponsor van een esports televisieprogramma op de Chinese televisie.

Voorloper in een grijs gebied

China loopt op alle vlakken voor op de rest van de wereld met betrekking tot esports, de voornaamste oorzaak daarvan is de wil van de overheid om er in te investeren en het serieus te nemen. Bovendien staat de scene pas in de kinderschoenen maar blijft die in een snel tempo groter worden. Gamen blijft populair en blijft groeien, hoe gaat het Westen daarmee om?

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke1139 artikelen

    League of Legendsfanaat, esportskenner en hard onderweg naar de Gyarados op Pokémon: Go.